Špeciálna Základná Škola s Materskou Školou Internátna Liptovský Ján

Odborné okienko

Odborný pracovník na škole:

  • Mgr. Kristína Priedhorská (školský psychológ)

Spolupráca:

  • Mgr. Veronika Pelcová (špeciálny pedagóg)
  • MUDr. Alžbeta Močiliaková (pedopsychiater)
  • CPP Liptovský Mikuláš (elokované pracoviská Kuzmányho 6 Liptovský Mikuláš a Čs. Brigády 2 Liptovský Mikuláš (https://poradenstvo-mikulas.lepsiweb.sk/)

 

Transformácia poradenského systému:

Od 1.1.2023 sa menia súčasné poradne v školstve (CŠPP a CPPaP) na Centrá poradenstva a prevencie.

Do konca roka 2022 existovali na Slovensku 2 druhy poradenských zariadení (poradní):

  • centrá špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) a 
  • centrách pedagogicko-psychologického poradenstva  a prevencie (CPPPaP).

Podporu poradní môže dostávať dieťa/žiak do skončenia prípravy na povolanie (u študentov vysokých škôl je to až do veku 25 rokov) a jeho rodina. Ich náplňou sú okrem iného terapie, poradenstvo rodičom a diagnostika. 

AKO SA ZMENIL SYSTÉM OD 1.1.2023?

Vzniká 5 stupňov podporných úrovní, ktoré nahradia aktuálny systém podpory detí a ich rodičov v školských poradniach.

Nových 5 úrovní podpory budú poskytovať:

  1. stupeň podpory – učiteľ, odborný zamestnanec a školský podporný tím v školách
  2. stupeň podpory – školský špeciálny pedagóg, alebo odborný zamestnanec školy a podľa potreby v spolupráci s centrom poradenstva a prevencie
  3. stupeň podpory – odborný zamestnanec centra poradenstva a prevencie v školách a v centrách poradenstva a prevencie
  4. stupeň podpory – odborný zamestnanec centra poradenstva a prevencie v centrách poradenstva a prevencie
  5. stupeň podpory – odborný zamestnanec špecializovaného centra poradenstva v špecializovanom centre poradenstva a prevencie alebo v prirodzenom prostredí dieťaťa.

Okrem školy bude podpora poskytovaná aj: 

  • na úrovniach 3. a 4. stupňa v školách a v centre poradenstva a prevencie (ďalej CPP) – bude ich 141,
  • na úrovni 5 stupňa v špecializovanom centre poradenstva a prevencie (ďalej ŠCPP) – bude ich 29.  
  • SCŠPP budú poskytovať služby najmä deťom/žiakom so zdravotným postihnutím a budú sa preto špecializovať podľa znevýhodnení pre deti a žiakov s:
    •  s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami (počet: 8)
    •  s mentálnym postihnutím (počet: 5)
    •  s narušenou komunikačnou schopnosťou (počet: 5)
    • s viacnásobným postihnutím (počet: 4)
    • so sluchovým postihnutím (počet: 1)
    • so zrakovým postihnutím (počet: 2)
    • deti  do piateho roku veku (počet: 4).
  • CPP na úrovni  3. a 4. stupňa má poskytovať odborné činnosti bez vymedzenia zamerania na cieľové skupiny podľa zdravotného znevýhodnenia tak, aby možnosť navštevovať CPP nebola determinovaná na základe zdravotného znevýhodnenia dieťaťa, žiaka, študenta

Užitočné linky:

https://vudpap.sk/x/projekty/standardy/tvorba-standardov/odborne-postupy-a-skusenosti-mdp/odborne-postupy/?fbclid=IwAR0sRFFTf4xTQe4uq1hfTgoJ_XBexDbV_XP0P-1qmUPifo9SCYVK6_CkM4Q

https://www.minedu.sk/transformacia-poradni/

https://www.minedu.sk/siet-zariadeni-poradenstva-a-prevencie-od-112023/?fbclid=IwAR00jw2nlGkF-FA8ZtURhbc0FTuJdRd7cyKRuodWg3EZcZqLUa93EHIssTo

 

V školskom roku 2022/2023 sa plánuje, resp. pokračuje odborné zameranie na:

  • edukáciu detí a žiakov s ADHD, s poruchami učenia a správania,
  • problematiku stravovacích návykov,
  • rozvoj verbalizácie u detí s autizmom,
  • bazálnu stimuláciu pod dohľadom odborne vyškolených pracovníkov,
  • pravidelné tréningy neurofeedbacku a biofeedbacku pod dohľadom certifikovaného pracovníka (od mája 2023)
  • liečebnú procedúru cez Kneippov chodník vybudovaný priamo v areáli školy.