Rehabilitácia – fyzioterapia, zdravotná telesná výchova
V rámci nadštandartných terapií poskytujeme v našom zariadení cielenú rehabilitačnú starostlivosť. Rehabilitácia prebieha kontinuálne s ostatnými terapiami. Terapie sú indikované odbornými lekármi (neurológ, rehabilitačný lekár …) a dôraz je kladený na individuálne telesné a mentálne schopnosti detí, žiakov.
Využívame procedúry vodoliečebné, elektroliečebné, rašelinové zábaly, parafín, formy suchého tepla, klasické masáže, loptovú facilitáciu, techniky tak manuálne ako aj na neurofyziologickom základe.
Rehabilitačná starostlivosť prebieha komplexne v súlade s individuálnym vzdelávacím plánom, v spolupráci s dieťaťom, žiakom, jeho zákonným zástupcom, pedagógmi …
Rehabilitácie, cvičenia sa realizujú individuálnou aj skupinovou formou.
Viac informácii sa dočítate kliknutím nižšie na jednotlivé položky.
Neoddeliteľnou súčasťou výchovno – vzdelávacieho procesu v materskej škole je aj intenzívna fyzioterapia, ktorá pomáha tak zdravým, ako aj zdravotne znevýhodneným deťom.
Rozvíja ich fyzickú zdatnosť, pohybovú aktivitu, zlepšuje podmienky začiatku rozličných druhov športovej činnosti už u detí predškolského veku.
Pomáha zvyšovať fyzickú, ale i psychickú odolnosť. Vzhľadom k tomu, že deti sú pod neustálym dohľadom fyzioterapeuta a fyziatra – špecialistu, akákoľvek odchýlka od normy môže byť zachytená už v rannom štádiu, kedy je úspešnosť terapie najvyššia.
Cieľom fyzioterapie je tiež podpora odvahy, prekonávania prekážok a neistôt, posilnenie sebadôvery, zmyslu pre zodpovednosť, spravodlivosť a poriadok. Fyzioterapia zlepšuje kvalitu života, zvyšuje svalovú silu a pomáha odstrániť rôzne motorické problémy. Výrazne zlepšuje metabolické, obehové, tráviace, neurologické, vylučovacie pochody v tele. Zlepšuje imunitu a celkovú odolnosť organizmu.
Diagnózy detí, ktorým sa najčastejšie venujeme:
- Detská mozgová obrna – všetky formy
- Morbus Down (Downov syndróm)
- Chybné držanie tela
- Vertebrogénne algické syndrómy, Cephalea
- Skoliózy
- Torticolis
- Poúrazové stavy
- Neurózy, psychózy
- Rôzne kĺbne deformity
- Oneskorenie psychomotorického vývoja
Terapeutické postupy, ktoré využívame v rámci fyzioterapie:
V rámci vyučovacieho procesu využívame špeciálne upravené stoličky, vertikalizačné stojany, upravené stoly.
Diagnostika. Každé dieťa na začiatku terapie prejde podrobnou diagnostikou a tiež na základe anamnézy má stanovený svoj podrobný cvičebný plán. Diagnostika prebieha aj kontinuálne pre vyhodnotenie efektívnosti liečby.
Bobath koncept. Je to neurovývojová terapia, ktorá sa využíva na liečbu detí s Detskou mozgovou obrnou, pri Morbus Down a oneskorenom psychomotorickom vývoji. Dieťa je pri tejto terapii pozitívne motivované, neplače a rozvíjajú sa tu všetky stránky dieťaťa: pohybová, senzorická, kognitívna… V našom zariadení ju vykonáva certifikovaná Bobath terapeutka.
-
- Freeman –prvky
- Mc Kenzie – prvky
- Postizometrická relaxácia, antigravitačná relaxácia
- Shultzov autogénny tréning – prvky
- Loptičkovanie
- Kaltenborn – prvky
- SM systém – prvky
- Pilates – prvky
- Metóda R. Brunkow – prvky
- Cvičenie s loptami, owerballmi, terabandmi, náradím a náčiním (stacionárne bicykle, bradlový chodník, bežecký pás…)
- Mäkké techniky
Mobilizačné techniky
Individuálna liečebná telesná výchova, skupinová liečebná telesná výchova
Hydroterapia – hydromasážne vane
Pozitívna termoterapia
Magnetoterapia
Masáže – klasická, športová, reflexná, medová
Dýchacia gymnastika
Naše zariadenie je výučbovým pracoviskom pre Strednú zdravotnícku školu v odbore masér.Študenti tretieho a štvrtého ročníka poskytujú odbornú starostlivosť žiakom našej školy, štyrikrát týždenne, pod dohľadom pedagóga a fyzioterapeuta.
Taktiež je výučbovým pracoviskom pre študentov Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave, fakulty fyzioterapie so sídlom v Banskej Bystrici. Študenti odboru fyzioterapia poskytujú fyzioterapeutickú starostlivosť žiakom našej školy v rámci súvislej klinickej praxe pod dohľadom vysokoškolsky vzdelaného fyzioterapeuta.
V našej škole dávame dôraz na tímovú spoluprácu, pre čo možno najlepší efekt terapie. Fyzioterapia je úzko prepojená s logopedickou starostlivosťou, biofeedbackom a tiež so zdravotnou starostlivosťou v našej škole, so špeciálnymi pedagógmi a vychovávateľkami. Jednotlivé zložky u nás vzájomne spolupracujú, dopĺňajú sa, aby dieťa mohlo čo najlepšie participovať počas celého dňa, v čo najlepšej kvalite všetkých jeho osobnostných zložiek a tak predchádzať akýmkoľvek komplikáciám a dosiahnuť svoj najvyšší potenciál. Preto pravidelne organizujeme metodické stretnutia pre učiteľov, vychovávateľky a pomocné vychovávateľky aby fyzioterapia u dieťaťa fungovala nepretržite 24-hodín denne. Len tak je možné dosiahnuť optimum funkcií dieťaťa. Všetci členovia pracovného tímu majú pravidelné stretnutia, kde prejednávajú stav dieťaťa, plán a cieľ terapie dieťaťa.
Fyzioterapeutka poskytuje odborné konzultácia pre rodičov detí s rôznymi motorickými problémami. Konzultácie je možné dohodnúť na tel. čísle: 0944 494 372.
Neoddeliteľnou súčasťou výchovno – vzdelávacieho procesu v našej špeciálnej základnej škole je aj intenzívna fyzioterapia, ktorá pomáha všetkým našim žiakom.
Rozvíja ich pohybovú aktivitu, pomáha zvyšovať fyzickú, ale i psychickú odolnosť, rozvíja funkcie človeka, podporuje a učí sebestačnosti a sebaobslužným činnostiam. Pomáha zlepšiť fyzický, ale i psychický stav u rôznych ochorení detského veku ( detská mozgová obrna, Downov syndróm, rôzne deformity…) Pomáha predchádzať rôznym komplikáciám vychádzajúcim zo základnej diagnózy. Pomáha oddialiť plánované operácie, predchádzať kontraktúram, rôznym kĺbnym deformitám, deformitám kostí. Cieľom terapií je tiež zlepšiť svalovú silu, zväčšiť rozsah pohybu, natiahnuť skrátené svaly a svalové skupiny, posilniť oslabené svaly a svalové skupiny, zlepšiť stabilitu.
Cieľom fyzioterapie je tiež podpora odvahy, prekonávania prekážok a neistôt, posilnenie sebadôvery, zmyslu pre zodpovednosť, spravodlivosť a poriadok. Fyzioterapia zlepšuje kvalitu života, pomáha zlepšiť rečový prejav, taktiež zlepšiť participáciu dieťaťa vo všetkých denných činnostiach, lepšie sa socializovať. Výrazne zlepšuje metabolické, obehové, tráviace, neurologické, vylučovacie pochody v tele. Zlepšuje imunitu a celkovú odolnosť organizmu.
V našom zariadení sa deťom denne venuje vysokoškolsky vzdelaná fyzioterapeutka a Bobath terapeutka pod odborným zastrešením lekára fyziatra – špecialistu MUDr. Jaroslava Macek.
Naše zariadenie je výučbovým pracoviskom pre Strednú zdravotnícku školu v odbore masér.Študenti tretieho a štvrtého ročníka poskytujú odbornú starostlivosť žiakom našej školy štyrikrát týždenne pod dohľadom pedagóga a fyzioterapeuta.
Taktiež je výučbovým pracoviskom pre študentov Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave, fakulty fyzioterapie so sídlom v Banskej Bystrici. Študenti odboru fyzioterapia poskytujú fyzioterapeutickú starostlivosť žiakom našej školy v rámci súvislej klinickej praxe pod dohľadom vysokoškolsky vzdelaného fyzioterapeuta.
V našej škole dávame dôraz na tímovú spoluprácu, pre čo možno najlepší efekt terapie. Fyzioterapia je úzko prepojená s logopedickou starostlivosťou, biofeedbackom a tiež so zdravotnou starostlivosťou, so špeciálnymi pedagógmi a vychovávateľkami. Jednotlivé zložky u nás vzájomne spolupracujú, dopĺňajú sa, aby dieťa mohlo čo najlepšie participovať počas celého dňa, v čo najlepšej kvalite všetkých jeho osobnostných zložiek a tak predchádzať akýmkoľvek komplikáciám a dosiahnuť svoj najvyšší potenciál. Preto pravidelne organizujeme metodické stretnutia pre učiteľov, vychovávateľky a pomocné vychovávateľky, aby fyzioterapia u dieťaťa fungovala nepretržite 24-hodín denne. Len tak je možné dosiahnuť optimum funkcií dieťaťa. Všetci členovia pracovného tímu majú pravidelné stretnutia, kde prejednávajú stav dieťaťa, plán a cieľ výučby a terapie každého dieťaťa individuálne.
Fyzioterapeutka poskytuje odborné konzultácia pre rodičov detí s rôznymi motorickými problémami. Konzultácie je možné dohodnúťi na tel. čísle: 0944 494 372.
Diagnózy detí, ktorým sa najčastejšie venujeme:
- Detská mozgová obrna – všetky formy
- Morbus Down (Downov syndróm)
- Chybné držanie tela
- Vertebrogénne algické syndrómy, Cephalea
- Skoliózy
- Torticolis
- Poúrazové stavy
- Neurózy, psychózy
- Rôzne kĺbne deformity
- Oneskorenie psychomotorického vývoja
Terapeutické postupy, ktoré využívame v rámci fyzioterapie:
V rámci vyučovacieho procesu využívame špeciálne upravené stoličky, vertikalizačné stojany, upravené stoly.
Diagnostika. Každé dieťa na začiatku terapie prejde podrobnou diagnostikou a tiež na základe anamnézy má stanovený svoj podrobný cvičebný plán. Diagnostika prebieha aj kontinuálne pre vyhodnotenie efektívnosti liečby.
Bobath koncept. Je to neurovývojová terapia, ktorá sa využíva na liečbu detí s Detskou mozgovou obrnou, pri Morbus Down a oneskorenom psychomotorickom vývoji. Dieťa je pri tejto terapii pozitívne motivované, neplače a rozvíjajú sa tu všetky stránky dieťaťa: pohybová, senzorická, kognitívna… V našom zariadení ju vykonáva certifikovaná Bobath terapeutka.
- Senzomotorická stimulácia
- Mc Kenzie – prvky
- Postizometrická relaxácia, antigravitačná relaxácia
- Shultzov autogénny tréning – prvky
- Loptičkovanie
- Kaltenborn – prvky
- SMS – systém – prvky
- Pilates – prvky
- Metóda R. Brunkow – prvky
- Cvičenie s loptami, owerballmi, terabandmi, náradím a náčiním (stacionárne bicykle, bradlový chodník, bežecký pás…)
- Mäkké techniky
- Mobilizačné techniky
- Individuálna liečebná telesná výchova, skupinová liečebná telesná výchova
- Hydromasážne vane
- Pozitívna termoterapia
- Masáže – klasická, športová, reflexná, medová
- Magnetoterapia
V januári 2013 sme v rámci fyzioterapie spustili terapiu pulzným nízkofrekvenčným magnetickým poľom pre všetky deti, ktoré majú indikáciu k užívaniu tejto terapie. Sadu magnetoterapeutických prístrojov sme získali vďaka nadácii Pontis a Nadačného fondu Telekomu.
Detská mozgová obrna (DMO):
Neprogresívny neurologický syndróm vyvolaný léziou nezrelého mozgu. Trvalé, ale nie nemenné postihnutie hybnosti a postúry, ktoré je následkom neprogresívneho poškodenia nezrelého mozgu pred narodením, počas pôrodu či po pôrode. Je to súbor chronických príznakov: porucha hybnosti, oneskorenie psychomotorického vývoja, porucha svalového napätia, postihnutie senzomotorickej kontroly, zlyháva motorické plánovanie, porucha intelektu, epilepsia, poruchy zraku, sluchu, problémy s príjmom a spracovaním potravy, porucha správania, spomalený vývoj reči.
Poznáme niekoľko foriem :
Spastická –quadruparetická, diparetická, hemiparetická forma
Hypotonická
Dyskinetická – dystónia, choreoatetóza
Ataktická – čistá ataxia, so spasticitou, a atetózou
Morbus Down (Downov syndróm)
Morbus Down je chromozomálna trizómia 21. chromozómu. Prejavuje sa hypotóniou, hypermobilitou, kĺbnou hyperelasticitou, typický výzor tváre, opičia ryha na dlani. Časté sú anomálie chlopní, škúlenie, poruchy sluchu, mentálna retardácia, vývojové oneskorenie, poruchy reči. Rýchlo nastupuje Alzheimerova choroba, časté sú leukémie.
Skolióza
Skolióza je stranové zakrivenie chrbtice na 11 a viac stupňov. Nie je to len stranové zakrivenie, ale súčasne dochádza aj k priečnej rotácii. Deformujú sa výbežky tiel stavcov.
Typy skolióz:
Funkčná skolióza (posturálna, kompenzačná, hysterická, pri koreňovom dráždení, reflexná)
Štrukturálna skolióza (idiopatická, kongenitálna, neuromuskulárna….)
Podľa doby vzniku: infantilná, juvenilná, adolescentná
Podľa veľkosti uhla: 10 – 20 st., 20 – 30 st., 30 – 40 st., 40 – 50 st., 50 – 60 st., nad 60 st.
Torticolis
Torticolis muscularis congenita je deformita krku a hlavy, najčastejšie spôsobená skrátením svalu musculus sternocleidomastoideus. Hlava je uklonená na stranu skráteného svalu a brada smeruje na opačnú stranu. V 75% je postihnutá pravá strana. Torticolis sa častejšie vyskytuje u dievčat.
Torticolis muslucularis acquisita – torticolis s bakteriálnym pôvodom
Torticolis posttraumatica – po úrazoch, ktoré spôsobili poškodenie
- strenocleidomastoideus
Torticolis spastica – neurologické ochorenie
Torticolis acuta – náhly svalový spazmus m. sternocleidomastoidea, vzniká náhlym prudkým pohybom, alebo ho spôsobuje vírus
Vertebrogénny algický syndróm
Jedná sa o bolestivý syndróm chrbtice. Bolesti môžu mať rôznu lokalizáciu, intenzitu, typ bolesti i vyžarovanie. Príčin je mnoho napr. kompresia nervu v koreňovom kanály, anatomické anomálie, systémové ochorenia, spinálna stenóza…V súčasnej dobe došlo k zmene životného štýlu, viac sedíme v škole, za počítačom, pri hrách atď., teda menej sa hýbeme. To má za následok, že toto ochorenie má až epidemický charakter.
Chybné držanie tela
Ide o poruchu držania tela v zmysle zvýrazneného, alebo naopak oplošteného držania tela v zmysle predo – zadného zakrivenia chrbtice, alebo tiež stranového zakrivenia chrbtice do 11 stupňov. Príčin je viacero, napríklad nedostatočná aktivita hlbokého stabilizačného systému, jednostranné preťažovanie, zlé pohybové stereotypy… Toto vedie k preťažovaniu niektorých svalových skupín, namiesto iných, ku skracovaniu a tiež oslabeniu svalových skupín.
Psychóza
Označuje výrazný odklon od spôsobu vnímania, správania psychicky zdravého jedinca. Charakteristická je porucha kontaktu jedinca s realitou, apatia, prežívanie dezorientovanosti vo vzťahoch, prítomné sú bludy až halucinácie, často bizarné presvedčenie, ale aj naivita, entuziazmus, prehnaná ambicióznosť, depresia, zmeny osobnosti a správania. Chýba vedomie ochorenia.
Neuróza
Neuróza je zastrešujúci pojem pre všetky funkčné psychické poruchy, ktoré zahŕňajú pocity úzkosti, strachu a duševnej nerovnováhy. Na rozdiel od psychóz a porúch osobnosti nezasahujú schopnosti chorých racionálne uvažovať, preto sú ľahšie ovplyvniteľní a liečení. Podstatou neurózy je podľa psychoanalýzy nevyriešený konflikt, rozpor medzi dvoma protichodnými tendenciami.
Metodiky:
Mäkké techniky
Metodika ktorá využíva posuvlivosť mäkkých tkanív (koža, podkožie, fascie, svalové vlákna…) Pri palpácii nachádzame tvrdosť, chlad, vlhkosť, suchosť, obmedzenú posuvlivosť, teda patologické bariéry, ktoré môžu byť fyziologické, alebo anatomické. Spájame vyšetrenie s terapiou. Po diagnostikovaní bariéry prevádzame terapiu a opäť následnú diagnostiku, ako kontrolu efektívnosti vykonaného hmatu.
Mobilizačné techniky
Súbor manuálnych techník, ktoré slúžia obnovenie join play, teda kĺbovej hry, pre zvýšenie, zachovanie, alebo uvoľnenie kĺbovej hybnosti a následného pohybu.
Magnetoterapia
Magnetoterapia využíva nízkofrekvenčné magnetické pole, ktorého účinok je analgetický, potláča zápal a opuch, zlepšuje prekrvenie, tonus ciev, ovplyvňuje kalciové ióny, má myorelaxačný účinok, urýchľuje hojenie. Magnetické pole prechádza celým organizmom a pôsobí na ióny v tkanivách. Aplikátormi magnetoterapie sú tzv. solenoidy. Na začiatku liečby môže prechodne dôjsť k zhoršeniu stavu, ktoré sa do troch dní upraví.
Pozitívna termoterapia
Lokálna termoterapia (hydrogel) – aplikuje sa na suchú kožu. Zlepšuje prekrvenie, spôsobuje hyperémiu, má analgetický a myorelaxančný účinok.
Dýchacia gymnastika
Uľahčuje dychovú prácu a zlepšuje pľúcnu ventiláciu. Uvoľňuje sa dýchacie svalstvo, zväčšuje sa jeho svalová sila, zväčšuje sa dychová kapacita, pohyblivosť bránice a rebier, uľahčuje sa vykašliavanie.
Freemannova metodika
Cieľom tejto metodiky je znovuaktivovanie predtým stratených proprioceptívnych a exteroceptívnych stratených signálov. Pre pacienta je dôležité nielen pohyb zvládnuť, ale aj si ho uvedomiť a uložiť do pohybovej pamäte. Trénuje sa tu nácvik „malej nohy“, vzpriamený postoj, presúvanie ťažiska.
Pilates
Jozef Hubertus Pilates vytvoril sústavu cvičení ktorá obsahuje 34 cvikov. Pohyb je nutné správne pochopiť, precítiť a správne vykonať. Cvičenie podľa jeho schémy pracuje s váhou segmentov vlastného tela. Kľúčom tejto metódy je dostať pod kontrolu centrálny pletenec. Systém tvorí šesť základných pilierov: koncentrácia, kontrola, centrálny pletenec, presnosť, plynulosť. Od týchto 34 základných cvikov sú odvodené kreácie, teda modifikácie a zostavy.
Kaltenbornova metóda
Je v podstate zostava troch základných cvikov a ich modifikácie, na uvoľnenie blokov pohybového systému pri vertebrogénnych problémoch, z preventívneho hľadiska predchádza ide o predchádzanie blokádam, ktoré sú bolestivé a chránené spazmom. Preto je znehybnený cely bolestivý segment.
Metodika podľa Robina Mc Kenzieho
Táto metodika pracuje s dvoma základnými termínmi centralizáciou a periferizáciou. Centralizácia je pohyb príznakov z končatín k centru, teda príznaky na periférii sa zmenšujú, príznaky v centre sa zväčšujú. Periferizácia je opakom centralizácie, je to varovný signál. Centralizácia má dobrú prognózu. Využíva sa na liečbu chronických bolestí chrbtice a končatín, kde etiológia vyplýva najčastejšie z funkčnej, alebo anatomickej lézie chrbticového segmentu.
Postizometrická relaxácia, antigravitačná relaxácia
Táto metodika funguje na princípe, že najlepšia relaxácia svalu je možná po izometrickej aktivite tohto svalu. Pre lepšie zaktivizovanie svalu sa k izometrickej aktivite, pripája pohľad, zadržanie dychu a odpor terapeutovej ruky, proti snahe vykonať daný pohyb. Pre každý sval je určená presná pozícia a vykonanie pohybu, pre čo najlepšiu následnú relaxáciu. Antigravitačná relaxácia funguje na podobnom princípe, ale namiesto terapeutovej ruky pre odpor voči danému pohybu využíva pôsobenie gravitačnej sily. Preto je vhodná najmä na autoterapiu.
Shultzov autogénny tréning
Slúži na vedomú relaxáciu organizmu, postupne si uvedomujeme jednotlivé končatiny, teplo, tiaž, vnímame vánok na svojom čele, teplo v oblasti plexus solaris… a takýmto vedomým spôsobom sa učíme relaxovať. Je to efektívna terapia pre osoby, ktoré nevedia relaxovať, alebo sú v neustálom napätí…V prostredí, kde vykonávame tento tréning musí byť ticho, pohodlie a hlas terapeuta jemný a ukľudňujúci.
Hydromasážne vane – hydroterapia
Pri hydroterapii na pacienta pôsobí pozitívne naraz niekoľko činiteľov. Tlak a vztlak vody, zloženie vody, teplota vody. V našej škole využívame perličkový kúpeľ – do vane s teplotou 37°C jekompresorom vháňaný vzduch cez rošt, účinkom je mierne taktilné dráždenie s relaxáciou.
Metóda R. Brunkow
Koncept podľa R. Brunkowovej je založený na cielenej aktivite diagonálnych svalových reťazcov. Princíp tejto metódy spočíva na postavení akier voči hlave a trupu. Využíva sa na liečbu neurologických ochorení, funkčných porúch pohybového aparátu, poúrazových stavov…
SM systém
Základom metódy je špirálovito stabilizovaný pohyb. Využíva striedanie stabilizačných systémov, rýchlu a dynamickú stabilizáciu pohybu, nácvik rovnováhy, segmentovo rozložený pohyb, relaxáciu všetkých svalov tela. Dochádza k prekrveniu a regenerácii svalového aparátu, šliach, regenerácii kĺbov a platničiek atď.